OM LÅNGLOPP
Långlopp är en taktisk och strategisk lagsport.
-
Planera körpass
-
Utnyttja gulflagg för byten/tankningTanka snabbt och vid rätt tillfälle
-
Snabba smidiga förarbyten
-
Se till att bilen håller sex timmar
Målet med Mx5 Endurance Cup är att erbjuda tajtare racing än som är vanligt i långlopp genom många likvärdiga bilar på banan.
Körpassen är Max 90 minuter långa med minimum 60 minuter vila. Förare behöver bytas minst fyra gånger vilket exempelvis innebär 5 x 70 minuter = 350 minuter + 10 minuter för förarbyten och tankning. Är du otränad eller ovan så kan 70 minuter vara ordentligt jobbigt. God fysik är viktigt och i många fall kan det vara bättre att korta passen och i stället köra flera pass.
En bra detalj att känna till är VSC, Virtual Safety Car. Bilarna håller då 60 km/h. Eftersom många tävlingsbilar inte har hastighetsmätare, eller förändrad bakaxelutväxling, så kommer ni att få en varvtid som motsvarar 60 km/h. På Sviestad är den exempelvis 2:06.
E
En dag ser typiskt ut såhär:
08.45 Förarmöte
07.30-09.00 Anmälan och besiktning
09.00-09.15 Testpass för gästförare
09.15-10.00 Träning
10.15 Bandepån öppen i 5 min och stängs sedan (stängs 10.20)
10.30 Tävlingsstart
16.30 Målgång
I jämförelse med ex vis SPVM så är tävlingsformen kompakt. Bilen körs typiskt ner dagen innan men många förare kommer på morgonen och är hemma utan övernattning på kvällen, dvs lättare att kombinera med familjeliv än tävlingar som innefattar en hel helg.
En Mazda Mx-5 är en mycket ekonomisk bil att köra långlopp med. Robust, billiga delar och bränslesnål. Det går att köra fem tävlingar med 90 000:- som budget eller 3000:- per körtimme.
En mer tilltagen budget kan se ut så här inklusive en post för en bra komradio (inte nödvändigt):
En motor får man hem från England för ca 10 000:- och om man passar på vid samma frakt så kostar en 5 växlad låda 1500:-.
